Autorijden, interviews en Manuel Antonio - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Kim Kuijpers - WaarBenJij.nu Autorijden, interviews en Manuel Antonio - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Kim Kuijpers - WaarBenJij.nu

Autorijden, interviews en Manuel Antonio

Door: Kim

Blijf op de hoogte en volg Kim

17 Mei 2016 | Costa Rica, San José

Dit was een erg spannende week, ik mocht eindelijk bij twee bedrijven langs om mensen te interviewen, niet met het OV maar met de auto. Het verkeer in San José is een uitdaging. Mensen rijden niet sociaal, toeteren veel en er is ALTIJD file. Altijd. Overal. Als je dan een beetje aan dat verkeer gewend bent, komt de volgende uitdaging: de weg naar de bedrijven vinden. In Nederland heb je gewoon adressen, een straatnaam en een huisnummer. In Costa Rica werkt dit nét even anders. Neem bijvoorbeeld het adres van mijn appartement: op de Paseo Colón (dit is een straat) vanaf de KFC 300 meter naar het noorden en 50 meter naar het noordoosten, tegenover de school José Fidel Tristán. Ja, probeer dan maar eens in één keer goed naar het bedrijf te rijden! Bij mijn eerste afspraak (DSM) kwam ik 15 minuten te laat (dit was niet echt een verrassing), maar gelukkig maakt dat in Costa Rica allemaal niet zoveel uit. Bij mijn tweede afspraak (GFT) kwam ik 5 minuten te vroeg, maar moest ik nog 45 minuten wachten voordat mijn contactpersoon klaar was. Gelukkig gingen de interviews goed en heb ik het autorijden ook overleefd!

Verder ben ik ook bezig geweest met het organiseren van een evenement voor Expats. Het gaat zeker een wijnproeverij worden en de locatie is ook geregeld. We mogen wijn gaan proeven bij één van de weinige wijngaarden van Costa Rica! Het is een prachtige plek, veel natuur en er leven ook enorme leguanen. Ook heeft de eigenaar een krokodil in zijn vijver, iets wat ik nog steeds niet helemaal kan geloven.

Vrijdagavond ben ik met Charlotte naar Manuel Antonio geweest. Dit is een nationaal park met strand. Het klimaat daar is heel anders dan in San José, de luchtvochtigheid is vreselijk. Er zijn ontzettend veel muggen (ik ben dan ook een beetje lek geprikt) en in het park, al sta je stil, je baadt meteen in het zweet. Dat waren we gelukkig snel vergeten toen we zaterdag de dieren zagen in het park: aapjes, wasberen, rupsen, krabben, noem maar op! Er zouden ook luiaarden moeten zitten, maar die hebben we helaas niet gezien. Ook waren de stranden in het park prachtig! Wat ik wel vreemd vond was dat het zeewater warm was in plaats van koud. Zondag hebben we 's ochtends nog op het strand gehangen, 's middags moesten we weer met de bus naar huis. Ik kwam er ook meteen achter dat je je ECHT vaak in moet smeren, je verbrand hier bijna meteen. Maarja, mooi rood is niet lelijk ;)

Nog wat dingetjes die me zijn opgevallen:
- File. Overal file. Maar heuveltje af is dat toch niet zo erg!
- In de bus hangen veel afbeeldingen van Jezus en soms ook religieuze teksten
- De meetings in Costa Rica. Er wordt veel gepraat over koetjes en kalfjes waardoor de afspraken veel langer duren dan ik gewend ben. Ze zijn in ieder geval wel gezellig!
- Als een vulkaan in de buurt actief is, valt er heel veel as in San José en dan is alles super smerig

Dat waren mijn avonturen weer van afgelopen week, ik houd jullie op de hoogte!

  • 17 Mei 2016 - 07:16

    Mimie:

    Goedemorgen Kim. wat een leuk verhaal heb je geschreven. je hebt ook mooie foto's gemaakt. we zijn trots op je dat het zo goed gaat met je. geniet er van.

  • 17 Mei 2016 - 07:19

    Pappie:

    Ha meissie, geweldig en leuk om te lezen, veel plezier en succes met je onderzoek.
    kussies. pappie

  • 17 Mei 2016 - 16:05

    Riny:

    Hoi Kim,leuk verslag van je werkzaamheden en "buitenschoolse aktiviteiten".Ook de foto´s zijn erg mooi.Ik denk dat je ook regelmatig overeenkomsten met Chili ziet...Veel plezier en succes verder,groetjes,Riny.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kim

Actief sinds 25 Juni 2013
Verslag gelezen: 250
Totaal aantal bezoekers 15301

Voorgaande reizen:

17 April 2016 - 22 Juli 2016

Costa Rica

22 Juli 2013 - 01 December 2014

Santiago de Chile

Landen bezocht: