Strand Strand Strand - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Kim Kuijpers - WaarBenJij.nu Strand Strand Strand - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Kim Kuijpers - WaarBenJij.nu

Strand Strand Strand

Door: Kim

Blijf op de hoogte en volg Kim

31 Mei 2016 | Costa Rica, San José

Het is alweer een tijdje geleden dat ik iets van me heb laten horen, maar ik heb inmiddels wel het een en ander meegemaakt!

Charlotte en ik gaan braaf nog steeds elke woensdag naar de film, inmiddels hebben we al Junglebook, The Huntsmen en Bad Neighbours gezien. Overmorgen gaan we naar Alice in Wonderland! Op woensdag kost een kaartje maar €3, dus waarom niet :)

Vorig weekend zijn we zaterdag naar het strand geweest bij Jacó. Het was een heerlijk ontspannen dagje. 's Middags zijn we naar een beachclub geweest waar we de hele middag in het zwembad hebben gehangen, gegeten en cocktails hebben gedronken. Zondag zijn we in San José wat gaan winkelen. De straat vlakbij ons huis (Paseo Colón) was afgesloten en er was een hele happening. Luchtkussens, klimwanden, ziplining, een skateparkje, you name it. Allemaal midden op straat en gratis! Ook was er een tentje waar mensen muziek speelden en de mensen dansten gewoon lekker mee, heel leuk om te zien. Het leek net Koninginnedag!

Afgelopen zaterdag zijn we in San José gebleven. We zijn naar een museum geweest met een expositie over geld, de dood (een beetje luguber en daar zijn we ook maar snel doorheen gewandeld) en de inheemse bevolking van Costa Rica en haar kunst en gebruiksvoorwerpen. Er lag zelfs een viool die ze vroeger gebruikten!

Zondag hebben we een tour gedaan naar Isla Tortuga. Onze bus zat lekker vol, we zaten met een groep van 30 Amerikaanse studenten die een maand in Costa Rica zijn om Spaans te leren. Na een lekker ontbijtje mochten we op de boot voor een kleine cruise naar Isla Tortuga. Het water is er erg blauw en het strand is prachtig wit. Op het eiland hadden we ook onze eigen live muziek. De ''band'' bestond uit 3 mensen, waarvan 2 op een enorme xylofoon speelden en eentje trommelde en zong (niet zo heel zuiver helaas!). We zijn gaan snorkelen en we hebben op de bananenboot gezeten. Op het eiland liepen veel kippen rond en ook pauwen. We zagen zelfs een zwijntje dat je gewoon kon aaien! Het was een leuk, ontspannen dagje. Het strand ben ik zeker nog niet beu! Hopelijk kunnen we ondanks het regenseizoen nog lang van de stranden en het mooie weer genieten :)

Nog een paar dingetjes die me zijn opgevallen:
- Vulkanisch as. Ja, dat maakt echt een smerig zooitje van de hele stad en ons huis.
- Vrouwen hebben hier meestal gratis toegang tot een bar en er zijn ook nog eens plekken waar vrouwen 's nachts gratis drinken!
- Bij sommige cafés kom je niet binnen als je gympen draagt.
- Ik lust geen wijn. Echt niet. Waarom precies ik dan een wijnproeverij in plaats van een bierproeverij organiseer is me echt een raadsel. Niet zo goed over nagedacht..
- De bussen hier hebben geen toilet. Als je een lange reis maakt stopt ie wel af en toe voor een plaspauze, maar het is vooral afzien. Ik zal niet meer klagen over de toiletloze sprinters in Nederland!
- Voetbal is hier een hele happening. Zaterdag speelde Real Madrid tegen Atlético Madrid en mensen stonden in de winkelstraat gewoon buiten om in winkels/restaurants/huizen (?!?) de wedstrijd te kunnen zien.
- De straatverkopers hier zijn super slim. Regent het, dan zie je opeens alleen nog maar straatverkopers met paraplu's. Sta je in de file, dan zijn er genoeg straatverkopers die eten en drinken verkopen.
- Als je hier een auto ongeluk maakt, moet je je auto niet verplaatsen zodat de politie kan onderzoeken wiens schuld het is (niemand geeft het hier toe). Zelfs als je midden op een kruising een botsing hebt, blijf je gewoon staan. Dit tot grote ergernis van alle andere Costa Ricanen (en Nederlandse stagiaires).
- Costa Ricanen zijn super aardig! Een voorbeeld vandaag wat in Nederland nooit zou gebeuren. Ik ging naar de supermarkt bij Mariska's huis in de buurt, zij verkopen heerlijke panini's. Kwam ik daar, bleek de bistro gesloten te zijn. Dat was allemaal geen probleem, ze hebben gewoon wat broodjes, sla, een tomaat en geitenkaas uit de winkel gepakt en zijn in de kantine broodjes voor me gaan smeren. Super lief!

Dit waren mijn avonturen weer van de afgelopen twee weken, tot snel!

De foto's zijn hier te vinden:

• 31 Mei 2016 - 06:16

Ricus:

Kim, zo te lezen heb je het goed naar je zin in Costa Rica.
    Nog een paar weken en dan kunnen we samen dit mooie land ontdekken.
    Veel succes en plezier met je verdere verblijf.
    Kussies Pappie.

• 31 Mei 2016 - 12:20

Mama:

kim. wat leuk zo als je schrijft. moet soms wel lachen om wat je mee maakt.
    fijn dat het zo goed gaat met je en dat je lekker geniet.
    nog even en we kunnen samen wat van het land gaan zien. we kijken er erg naar uit.
    knuf m

• 31 Mei 2016 - 15:27

Riny:

Hoi Kim,
    geweldig verhaal heb je er weer van gemaakt,geniet nog maar zo veel mogelijk van alles.Leuk dat je ouders ook weer komen!Nog veel plezier en succes in dat mooie land.