Het eeste weekje zit er al weer op! - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Kim Kuijpers - WaarBenJij.nu Het eeste weekje zit er al weer op! - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Kim Kuijpers - WaarBenJij.nu

Het eeste weekje zit er al weer op!

Door: Kim

Blijf op de hoogte en volg Kim

25 April 2016 | Costa Rica, San José

17 april was het dan zover: op naar Costa Rica om 3 maanden stage te gaan lopen bij Expat Housing Costa Rica! Dit bedrijfje houdt zich bezig met hulpverlening aan mensen die langere tijd in Costa Rica komen wonen. Zo helt het met het zoeken van woningen, informatie over scholen, verzekeringen, etc. Wat ik mag gaan doen is helpen met het opzetten van interculturele trainingen, zodat de expats ook goed om kunnen gaan met de culturele verschillen in hun nieuwe leventje hier. Ook ga ik een onderzoek doen naar de behoeftes die expats hebben in het dagelijks leven en op de werkvloer. Hiervoor mag ik bedrijven benaderen om mensen te gaan interviewen. Spannend!

Zondagavond 17 april kwam ik na een lange vlucht aan in San José waar Mariska (mijn stagebegeleider hier, ook een Nederlandse!) mij op kwam halen van het vliegveld. Ze bracht me meteen naar mijn appartementje waar ik drie maanden zal wonen. Het is een mooi huisje en ligt heel centraal, het centrum en een mooi park liggen op loopafstand!

De volgende dag ben ik 's ochtends wat rond gaan lopen om de boel te verkennen (door de jetlag was ik al heel vroeg wakker). Daarna ben ik met Mariska wat gaan eten en rond gaan rijden om de stad wat beter te leren kennen. De volgende dag moest ik al meteen beginnen met stage. Ik probeerde met de bus naar Mariska's huis te gaan, maar dat was niet zo'n succes. In het buitenland ga je dingen als reisschema's en 9292.nl meer waarderen ;) Bij Mariska werken is heel fijn, ze woont in een soort bungalow met veel groen en zelfs een zwembad (jazeker!). De rest van de week ben ik ook bij haar gaan werken en na de derde poging was het me zelfs gelukt met de bus naar de goede plek te gaan :) Mariska heeft ook een dochtertje, Lisa, dat is echt een schatje :)

Vrijdagavond ben ik nog wat gaan drinken met Mariska in de stad. We zijn naar de Beer Factory geweest, een erg mooi maar duur café/restaurant. Voor een belgisch kriekje betaal je daar €10!

Zaterdag ben ik het centrum gaan verkennen en ben ik ook een paar aardige toeristen tegengekomen met wie ik wat rond ben gaan lopen. San José is geen mooie stad, qua architectuur is er niet veel aan en er zijn ook geen mooie parkjes in de stad (naar mijn mening ;) ). Gelukkig zijn de mensen wel aardig! 's Middags ben ik gaan voetballen (jaja, ik en voetbal) in het Sabana park, dit is heel dicht bij mij in de buurt. Iemand had op couchsurfing een evenement aangemaakt en er kwamen zowel buitenlanders als Costa Ricanen (vanaf nu Ticos!) om samen te voetballen. Ik bakte er niet zoveel van, maar het was erg gezellig!

Zondag ben ik met Mariska eerst een woning gaan bezichtigen, om daarna door te rijden naar een uitkijkpunt in Escazu (een wijk in San José, dit ligt wat hoger op een berg). Vanaf deze mirador had je een prachtig uitzicht over de hele stad! Wat een beetje jammer was, was dat Mariska's auto de berg niet goed opkwam, zelfs niet in de eerste versnelling. Uiteindelijk ben ik uitgestapt om de auto wat aan te duwen, wat gelukkig werkte. Helaas moest ik toen zelf de (veel te steile) berg omhoog lopen. Daarna zijn we naar Mariska's huis gegaan om wat te ontspannen en te zwemmen. Daar heb ik haar buurmeisje ontmoet, Camilia. Zij is een 13 jarig meisje dat niet normaal goed Engels spreekt. 's Avonds heb ik met Andrés afgesproken, iemand die ik ken van couchsurfing, om een hapje te gaan eten. Het was heel gezellig en we hebben afgesproken om samen naar Finding Dory te gaan in de bioscoop :)

Er zijn me ook nog wat interessante dingetjes opgevallen in Costa Rica:
- De zon brandt heel hard hier en ondanks het insmeren ben ik onwijs verbrand. Oeps!
- Sommige bussen hebben geen stopknopje maar een stoptouwtje waar je aan moet trekken als je wilt stoppen. Ook gaan de deuren niet altijd even goed dicht.
- Langs de wegen zijn hier enorme goten. Het zal me niets verbazen als ik hier nog een keer in val of met de auto in vast kom te zitten.
- Oversteken voor voetgangers is hier een sport. Er zijn nauwelijks voetgangerslichten en de auto's geven niet zoveel om zebrapaden. Extra goed uitkijken dus! Ook rijden de auto's hier graag door rood.
- 8 uur tijdverschil zorgt voor een enorme jetlag.

De foto's zijn hier te vinden, ook voor mensen zonder Facebook:
https://www.facebook.com/kim.kuijpers.5891/media_set?set=a.1051981494872348.1073741830.100001815235267&type=3&uploaded=20

Ciaooo, tot de volgende keer :)



  • 25 April 2016 - 17:05

    Mimie:

    hee Kim. wat leuk om wat te lezen. ook leuke foto's. Het ga je goed.
    tot gauw.
    kusjes en een knuffel

  • 25 April 2016 - 18:33

    Dorothee:

    Hoi Kim, wat leuk en wat een grap, jij de auto duwen, ik heb er smakelijk om moeten lachen. Zag het helemaal voor me. Ik blijf je weer volgen hoor. Succes hè. Groetjes Dorothee.

  • 25 April 2016 - 22:21

    Riny:

    Leuk verslag,Kim,ik denk dat je een leuke tijd tegemoet gaat,bedankt en veel succes verder!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kim

Actief sinds 25 Juni 2013
Verslag gelezen: 203
Totaal aantal bezoekers 15349

Voorgaande reizen:

17 April 2016 - 22 Juli 2016

Costa Rica

22 Juli 2013 - 01 December 2014

Santiago de Chile

Landen bezocht: