Druk druk druk! - Reisverslag uit Santiago de Chile, Chili van Kim Kuijpers - WaarBenJij.nu Druk druk druk! - Reisverslag uit Santiago de Chile, Chili van Kim Kuijpers - WaarBenJij.nu

Druk druk druk!

Blijf op de hoogte en volg Kim

09 September 2013 | Chili, Santiago de Chile

Het is weer even geleden sinds mijn laatste verslag, maar hier is dan eindelijk een update!

In Chili is het normaal om om de zoveel weken een toets te hebben, om te controleren of je je teksten allemaal wel leest. Aan de ene kant is het wel fijn om kleine toetsjes te maken, maar aan de andere kant zorgt dit er wel voor dat je minder tijd hebt om leuke dingen te doen! Ondanks het leren is het me toch gelukt nog wat leuke dingen te doen :)

Ik ben met Javiera, een Chileense meisje dat een half jaar in Nijmegen heeft gestudeerd, naar el Cerro San Cristóbal geweest. Deze is nog mooier dan el Cerro Santa Lucía! Omdat het erg warm was die dag (ook al is het hier gewoon winter!) hebben we de heuvel niet te voet beklommen, maar zijn we met een soort treintje/kabelbaanachtig iets geweest. Op de heuvel heb je een prachtig uitzicht over Santiago. Wat wel jammer is, is dat er veel smog is in de stad waardoor je niet zo ver kunt kijken als je zou willen. Helemaal op de top van de heuvel staat een enorm beeld van de maagd maria en je kunt er ook kaarsjes aansteken. Na het afdalen met het treintje/kabelbaanachtig iets zijn we op een terrasje in dé uitgaansstraat voor studenten, Bella Vista, wat bier gaan drinken (wat ontzettend goedkoop is!).

Een week later had ik een pyjamafeestje bij María thuis, samen met Bea. Dit zijn twee meisjes van antropologie, super aardig! Het was super gezellig: we hebben pannenkoeken gemaakt (wat María beter kon dan ik, waar ik me stiekem toch wel een beetje voor schaam) en leuke films gekeken.

Ook ben ik met Bea naar het museum geweest, er was een expositie van Afrikaanse kunst! Ook hebben we toen het wisselen van de wacht gezien bij la Moneda.

Verder heeft Anne, mijn zusje, haar verhaal gedaan over haar avonturen in Zuid Afrika. Super leuk om te horen! Ben toch wel een beetje jaloers dat er geen leeuwen en olifanten in het wild rondlopen in Chili (het meest spannende zijn denk ik de lama's en de zwerfhonden).

Gisteren ben ik met ongeveer 20 internationale studenten op excursie geweest naar Valparaíso en Viña del Mar (zee!), georganiseerd door de universiteit. Eerst gingen we naar Valparaíso, waar het heerlijk weer was, ik ben zelfs een beetje verbrand! We hebben het huis van Pablo Neruda, een Chileense schrijver/dichter, gezien. Het heeft 5 verdiepingen en een prachtig uitzicht over de stad, de haven en natuurlijk de zee. Daarna gingen we met de bus naar een restaurant vlakbij zee. Aangezien Valparaíso tegen een berg gebouwd is, zijn sommige straten erg steil (en smal!) waardoor we af en toe toch wel een beetje bang waren door de rijstijl van de chauffeur. Gelukkig zijn we helemaal veilig aangekomen bij het restaurant. Daar hebben we heerlijk gegeten, vis! Stiekem is vis toch wel lekkerder dan ik dacht :)
Na het eten zijn we naar Viña del Mar geweest, nog meer strand! Daar hebben ze een klok gemaakt van bloemen, en die doet het perfect. Hier heb ik helaas geen foto van, het is lastig fotoos te maken vanuit een wiebelige bus, zeker als het al wat donkerder wordt!

Gisteren is de klok een uur vooruit gegaan, dus het verschil met Nederland is nu nog maar 5 uur in plaats van 6, ook leuk :)

En nog wat laatste dingetjes die me zijn opgevallen in Chili:
- fanta is hier oranje en niet geel
- Chilenen slapen tijdens college en de docent zegt er niks van
- Docenten vinden het leuk om mij als voorbeeld te gebruiken tijdens de colleges; in het begin was het nog wel leuk, maar het wordt toch wel een beetje vervelend
- In 'restaurants' (macdonalds achtige snackbars) krijg je gratis mayo, en niet zomaar gratis mayo, er zijn zeker 5 smaken om uit te kiezen, die je onbeperkt mag eten! Daar mogen ze in Europa nog wel een voorbeeld aan nemen :) Knoflook mayo, Kaas mayo, Gewone mayo, ketchup (okee, dat is geen mayo, maar toch) en mayo met iets wat ik niet weet wat het is, maar wat wel lekker was :)
- Mensen (vooral oude, vieze mannetjes) vinden het nodig te zeggen dat ze je knap vinden
- Je kunt misbruik maken van je lengte als buitenlander zijnde! Als twee mensen vechten om een tros bananen, loopt de langste ermee heen :)
- 11 september: 40 jaar na de staatgreep van Pinochet. Dit betekent geweld en rellen. Misschien gaat zelfs de universiteit dicht! Ik houd jullie op de hoogte!
- Door studentenstakingen kan het zijn dat je opeens op dinsdag al weekend hebt
- 's Ochtends mogen automobilisten richting het centrum de hele weg gebruiken, ook die van de tegenliggers, omdat het altijd super druk is
- Het beltegoed is hier maar 1 maand geldig

Ciao en tot de volgende keer!

  • 09 September 2013 - 10:14

    Mama:

    ha Kim.
    wat een mooie fotoos heb je er op gezet.
    hier alles goed , maar dat weet je al.

    groetjes en heel veel xxxxxxxxxxxxx mama

  • 09 September 2013 - 15:14

    Riny:

    Hoi Kim,
    leuk verslag,ik ben wel benieuwd hoe dat zit met die bananen,ben je naar de feria geweest?
    Er hangt inderdaad een gespannen sfeer door de herdenking van 40 jaar na de staatsgreep,er is nog veel onverwerkt verdriet en onzekerheid.
    En de studentendemonstraties gaan ook gewoon door,er moet nog heel veel veranderen/verbeteren in Chili op allerlei gebied.
    De leuke dingen van Santiago leer je steeds meer kennen,ook het kustgebied is heel mooi!
    Veel plezier met "diez-y-ocho",dat wordt weer veel vlees eten!
    Groetjes,Riny.

  • 10 September 2013 - 00:44

    Kim Kuijpers:

    Nou Riny, op een Feria zag ik een prachtige tros bananen hangen en een ander vrouwtje wilde die ook hebben, maar zij kon er niet bij omdat ze te klein was en ik wel :) achteraf wel een beetje zielig!
    Dankjewel, jullie ook veel plezier :) vlees en empanadas, jammie!

  • 10 September 2013 - 13:00

    Nicole Belt:

    Hoi Kim. Wat heb je weer veel gezien en beleefd. Je schrijft het ook erg leuk op. Ik zag op de FB van je moeder dat de tickets voor hun geboekt zijn. Dat zal wel heel leuk zijn als hun jou weer zien en v.v.
    Je weet in iedergeval al mooie plekjes om aan hun te laten zien. Dat is weer eens wat anders dat je je ouders een rondleiding kan geven. Ik weet niet wanneer ze komen maar ik wens jullie alvast heel veel plezier dan. Geniet van alles en ik wacht op je volgende verslag.
    Groetjes Nicole Belt

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kim

Actief sinds 25 Juni 2013
Verslag gelezen: 869
Totaal aantal bezoekers 15346

Voorgaande reizen:

17 April 2016 - 22 Juli 2016

Costa Rica

22 Juli 2013 - 01 December 2014

Santiago de Chile

Landen bezocht: