Fiesta y sol! - Reisverslag uit Santiago de Chile, Chili van Kim Kuijpers - WaarBenJij.nu Fiesta y sol! - Reisverslag uit Santiago de Chile, Chili van Kim Kuijpers - WaarBenJij.nu

Fiesta y sol!

Blijf op de hoogte en volg Kim

08 Oktober 2013 | Chili, Santiago de Chile

er is weer bijna een maand geleden dat ik mijn laatste blog geschreven heb, dus het is hoog tijd voor een update!

De maand september was 1 grote feestmaand! de vanaf 18e zijn namelijk de vaderlandsfeesten en dat betekent lekker veel bbqen!
Eerst ben ik gaan stappen met Diego, een Braziliaanse jongen die ook voor een half jaar in Chili studeert, en wat vrienden van hem. Dat was toch niet helemaal een succes! Toen het feest was afgelopen, kon ik geen vervoer terug naar huis vinden! Diego en zijn Chileense zus hebben toen maar met mij gewacht tot de metro open ging en uiteindelijk was ik om 7.30 thuis.. Net op tijd voor het ontbijt zullen we maar zeggen :) Die dag heb ik ook ons mam gefeliciteerd, zij werd Sarah!
Verder ben ik met mijn chileense familie een paar dagen naar Quillota geweest, dat is meer het platteland. Het is daar prachtig, lekker alleen maar de geluiden van de natuur! Ook was er een lekkere bbq en veel zelfgemaakte taarten :) Ook hebben we verse sla en artesjokken meegenomen van het platteland, super lekker!
(Inmiddels ben ik trouwens helemaal verslaafd aan avocado's, super lekker op een warm broodje met een beetje knoflook! Jammer dat ze in Nederland zo duur zijn :( )
Verder ben ik nog met Tiara, een Amerikaanse die ook voor een half jaar op mijn uni studeert, naar Parque Alberto Hurtado geweest, waar het helemaal in het teken stond van de vaderlandsfeesten! Er was een kermisje, veel eten, een markt met allemaal handgemaakte spulletjes en nog veel meer! Ook was er een fonda, dat is een plek waar gedanst kan worden, en dan natuurlijk wel typisch chileense volksdansen zoals de cueca (die ik overigens nog niet beheers).
Een paar dagen eerder was ik hier ook met Marcela en Daniel, mijn Chileense ouders, geweest en hebben we een demonstratie van de politiepaarden en -honden gezien, heel mooi! Ook was er een demonstratie met een kanon.
Het is jammer dat Nederland niet zo'n leuke feestweek heeft ;)

Voor de rest is het best rustig geweest deze maand. Ik ben nog met Marcela en Daniel uit eten geweest in een Italiaans restaurantje wat heel populair is. Er was een lange rij, maar de pasta was heerlijk!

Het is inmiddels lente geworden in Chili, wat betekent dat het weer een stuk aangenamer is! Temperaturen tussen de 25-30 graden zijn hier heel gewoon (ha, nu kan ik lekker alle Nederlanders plagen met hun koude weer!) Marcela is ervan overtuigd dat ik de warmte en de zon snel beu ben, maar dat weet ik toch nog niet zo zeker :P Afgelopen weekend zou ik eigenlijk naar het strand zijn gegaan met wat vriendinnen, maar dat ging niet door omdat de jongen die onze gids zou zijn, ziek was. Toen heb ik maar de hele dag in de tuin in de zon gelegen om ervoor te zorgen dat ik wat minder blank ben en volgens mij heeft het wel een beetje succes :)

Ik kan niet meer zoveel foto's uploaden op de blog, maar op mijn Facebookpagina heb ik een album gemaakt met alle foto's van Chili. Ook mensen die geen Facebook hebben kunnen de foto's zien! Dit is de link:
https://www.facebook.com/kim.kuijpers.5891/media_set?set=a.530823263654843.1073741825.100001815235267&type=3

Verder zijn er niet meer super veel dingen die mij opvallen aan de Chilenen, maar het is me toch gelukt een lijstje te maken :)
- Piet Hein wordt in de spaanstalige teksten niet gezien als een held zoals bij ons, maar als een piraat
- Je kunt gewoon op het spoor van de trein lopen en niemand die er iets om geeft (wellicht omdat er maar weinig treinen zijn in Chili)
- Ook al is het bijna 30 graden, je ziet bijna geen chilenen met korte broeken of met korte mouwen
- In de middagpauze is het heel gewoon eten en drinken van een vriend/vriendin te ''stelen''
- Docenten vermijden mijn naam uit te spreken, vooral mijn achternaam (wat ik toch wel jammer vind, ik wil ze wel eens zien stuntelen met mijn naam!)

Nou, dat was het weer! Ik zal proberen wat vaker voor updates te zorgen :)

¡ciao po!


  • 08 Oktober 2013 - 12:28

    Mama:

    ha Kim.

    wat heb je weer mooi geschreven en wat fijn dat je weer veel plezier hebt gehad.
    het gaat je nog steeds goed daar en daar zijn we blij om.
    geniet nog maar van je tijd daar en we spreken elkaar weer vlug.

    kusjes en een knuffel.

  • 08 Oktober 2013 - 16:58

    Riny:

    Hoi Kim,
    allereerst proficiat met/voor je 50 jarige mama.
    Leuk verslag heb je weer gemaakt,die paltas zijn inderdaadheel erg lekker en gezond,geniet er maar goed van.
    Over 2 maanden,als de temperaturen regelmatig boven de 30 graden uitkomen,zul je vaker een verdwaalde Chileen zien met korte broek...
    Fijn dat je het naar je zin hebt ,ik ga nu helpen met vuurtje stoken,veel plezier nog,groetjes,Riny.

  • 09 Oktober 2013 - 20:41

    Frans-Jan:

    Tsja als je voor 12 miljoen gulden, 17 eeuws, leent van je Spaanse koning zullen ze daar inderdaad niet al te blij mee geweest zijn. Leve Heyn. Hahaha.
    Elke geschiedenis heeft zijn eigen waarheid. Heyn was ten tijde admiraal in dienst van de west Indische compagnie dus eerder kaper dan piraat.
    Blijf genieten Frans-Jan

  • 12 Oktober 2013 - 11:46

    Nicole Belt:

    Wat fijn voor je dat de temp. wat omhoog gaat. Dan gaan er denk ik ook veel bloemen bloeien die je hier niet ziet. Geniet daar maar van. Misschien een tipje(bloem zaadjes meenemen om ze hier te kweken)? Nou meis fijn om te lezen dat alles goed gaat en dat je geniet van alles wat je mee maakt.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kim

Actief sinds 25 Juni 2013
Verslag gelezen: 388
Totaal aantal bezoekers 15339

Voorgaande reizen:

17 April 2016 - 22 Juli 2016

Costa Rica

22 Juli 2013 - 01 December 2014

Santiago de Chile

Landen bezocht: