Pañul en Mendoza - Reisverslag uit Santiago de Chile, Chili van Kim Kuijpers - WaarBenJij.nu Pañul en Mendoza - Reisverslag uit Santiago de Chile, Chili van Kim Kuijpers - WaarBenJij.nu

Pañul en Mendoza

Blijf op de hoogte en volg Kim

21 Oktober 2013 | Chili, Santiago de Chile

Ik heb twee uitstapjes gemaakt: naar Pañul in het zuiden en naar Mendoza in Argentinië, om mijn visum te vernieuwen.

Samen met María, een chileense studiegenootje, haar ouders en haar zusje ben ik in het weekend van 12 en 13 oktober naar Pañul geweest. Dit plaatsje is zo klein dat je het op googlemaps niet kunt vinden.. Het ligt in het zuiden, vlakbij pichilemu, een plaats die erg populair is voor surfers. María gaat veldwerk doen in Pañul en op internet kon ze niks vinden over slaapplekken, dus zijn we dat maar ter plekke gaan uitzoeken :) De weg er naar toe was prachtig, lekker veel natuur! Ook was er een gebied waar ze zout halen uit zeewater. In Pañul zelf was er een soort festival waar we lekker gegeten hebben, empanadas en cazuela (een soort soep met pompoen, aardappel, rijst, wortel). De borden, die gemaakt waren van een typisch keramiek uit die streek, mochten we mee naar huis nemen. Daarna zijn we naar een watermolen geweest. Zelf vond ik de omgeving interessanter dan de molen, maar ach :) Daar hebben we ook water gemengd met meel en suiker dedronken, het is lekker dan het klinkt. Daarna zijn we weer teruggegaan naar Pañul en María heeft een slaapplek gevonden voor haar veldwerk. Voordat we teruggingen naar ons huisje, zijn we nog even naar het strand naar surfers gaan kijken.
De dag erna zijn we ietsjes verder naar het zuiden gereden. De natuur in Chili is echt ongelooflijk mooi! We hebben vis gegeten in een stadje dichtbij de zee (jammer genoeg kan ik me de namen van de steden niet meer goed herinneren) en doorgereden naar de geboorteplaats van de moeder van María. Het was een leuk weekend :)

De week erna was er een marktje op de universiteit waar ik als ambassadeur van de Radboud Universiteit Nijmegen en haar universiteit mocht promoten! Samen met de andere uitwisselingsstudenten uit Europa hadden we een kraampje. We hadden ook muziek meegenomen uit onze landen. Verder heb ik ook een presentatie gegeven.

Dit weekend ben ik naar Mendoza geweest om mijn visum te vernieuwen. Ik moet toegeven dat ik de reis er naar toe mooier vond dan de stad zelf ;)
Het vertrek verliep alleen niet zo soepeltjes. Ik was om 5 uur opgestaan, de bus zou al om 8.00 vertrekken. Het enige probleem was dat er geen bus was! Ik weet niet precies wat er is misgegaan, of ik de bus gemist heb of dat de maatschappij niet reed die dag, maar ik heb dus maar een nieuw kaartje gekocht. Uiteindelijk ben ik om 9.00 vertrokken. De reis was prachtig, de bergen hier zijn echt ongelooflijk mooi! Zo wordt een busreis van 8 uur toch wat draaglijker :) Bij de grens duurde alles wat langer, maar dat maakte niks uit. Ze verkochten heerlijke sandwiches met lomo (vlees!). Om 17.30 kwam ik eindelijk aan in Mendoza en heb toen een taxi genomen naar mijn hostel. Daar moest ik boven in een stapelbed slapen, wat wel lastig te beklimmen is als er geen ladder is.. Gelukkig ben ik een lange nederlander :) Na mijn spullen hier gedumpt te hebben ben ik naar het parque san martín gelopen, erg mooi. De dag erna heb ik een fiets gehuurd in het hostel en heb ik de verschillende plazas bezocht (ik weet alleen niet meer welke welke is op de fotoos, het waren er zoveel). Aangezien ik het stereotiep ben van een vrouw die geen kaart kan lezen, ben ik ook ontzettend verdwaald op mijn fietsje. Gelukkig was er overal wel een aardige argentijn die mij de weg kon wijzen! Nadat ik de fiets weer had teruggebracht naar het hostel ben ik wat gaan eten, want om 13.00 vertrok de bus weer naar Santiago! Onderweg kon ik weer genieten van het landschap en een paar leuke films.

Dat waren twee prachtige weken! Inmiddels valt me niet meer zoveel op aan de Chilenen, wat wel jammer is. Over Argentijnen kan ik niet zoveel zeggen, maar zij zijn erger wat betreft het nafluiten van vrouwen. Ze roepen, staren en toeteren zelfs als ze iets zien wat ze bevalt. Latinos zeggen altijd wat ze denken laten we maar zeggen :)

De fotoos zijn te vinden op https://www.facebook.com/kim.kuijpers.5891/media_set?set=a.530823263654843.1073741825.100001815235267&type=3

Ciao!

  • 21 Oktober 2013 - 02:29

    Mama:

    ha meisje.
    je hebt weer een mooi verslag geschreven!!!
    wat fijn dat het allemaal goed is gegaan met je reis naar Argentinie.
    je hebt ook weer mooie fotoos gemaakt.
    we krijgen steeds meer zin om naar je toe te komen.
    geniet nog even van je tijd daar , de helft zit er al weer op.

    heel veel groetjes mama

  • 21 Oktober 2013 - 18:56

    Dorothee:

    Hoi Kim. Wat een prachtige foto's, ik kan me voorstellen dat je onderweg genoten en je jezelf niet hebt hoeven te vervelen. Echt geweldig, en ook die pleinen, super. Wat zullen je pa en ma straks genieten. Groetjes en tot gauw weer, Dorothee en Pieter-jan.

  • 21 Oktober 2013 - 20:53

    Riny:

    Hoi Kim,
    ook deze keer heb ik genoten van je verslag en de foto's,rotsen,bergen,ik krijg er nooit genoeg van!Wel rot van die bus,eso es Chile..
    Ik vond de foto's van de pleinen ook heel mooi!En Pañul zullen we zeker ook nog ooit gaan verkennen.
    Veel plezier nog,groetjes,Riny.

  • 23 Oktober 2013 - 19:45

    Nicole:

    Hoi Meis. Wat een mooie reizen heb je weer meegemaakt. En weer zoveel indrukken. Als ik het zo lees heb je het wel erg naar je zin daar. Super dat je dir allemaal kan meemaken. Geniet er maar met volle teugen van.(volgens mij doe je dat al trouwens). Groetjes.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kim

Actief sinds 25 Juni 2013
Verslag gelezen: 439
Totaal aantal bezoekers 15342

Voorgaande reizen:

17 April 2016 - 22 Juli 2016

Costa Rica

22 Juli 2013 - 01 December 2014

Santiago de Chile

Landen bezocht: