no.. más... carne.. - Reisverslag uit Santiago de Chile, Chili van Kim Kuijpers - WaarBenJij.nu no.. más... carne.. - Reisverslag uit Santiago de Chile, Chili van Kim Kuijpers - WaarBenJij.nu

no.. más... carne..

Blijf op de hoogte en volg Kim

11 Augustus 2013 | Chili, Santiago de Chile

Nou, en dan zijn er alweer twee weekjes meer voorbij :)

Veel tijd voor ontspanning was er niet, als de universiteit hier begint, begint het ook echt! Ik moet ontzettend veel lezen voor elk vak, wat opzich wel een logische verklaring heeft: voor (bijna) alle studenten op de uni is Spaans de moedertaal, en dat leest nou eenmaal wat makkelijker dan je niet-moedertaal ;) Ook heb ik weer kennis mogen maken met de Chileense efficiëntie. Na anderhalve week (!??!) had ik pas toegang tot de online campus van de universiteit, wat betekent dat ik voor die tijd niet bij de teksten kon die ik moest lezen voor huiswerk en ook geen mededelingen van docenten mee kreeg.. Gelukkig heb ik aardige klasgenootjes die mij uit de brand hebben geholpen :)
Gelukkig zijn de lessen goed te volgen, ik begrijp alle docenten, op eentje na (wat ook meteen het minst interessante vak is). Er is zelf een docent uit België, die nederlands spreekt! Eindelijk iemand die mijn voor- én achternaam goed uit kan spreken :D

Het weekend van 3 augustus ben ik met mijn Chileense familie, inclusief hond, naar hun huisje in El Ingenio geweest. El Ingenio is een soort natuurgebied vlakbij de bergen. Het is daar super mooi, je hebt een prachtig uitzicht op de bergen. Er zijn ook erg veel straathonden daar, veel mensen dumpen hun hond daar als ze m beu zijn, heel zielig.. Eentje had nog geen naam, die heb ik maar Pedro gedoopt :) Het is alleen best vervelend als het beest zelf niet weet dat ie Pedro heet en daarom ook nergens naar luistert... Omdat ik nog steeds niet aan de kou gewend ben hier, heb ik een poncho gekocht van alpacawol in een dorpje vlakbij :)
Die zondag zouden we eigenlijk naar een verjaardag gaan, maar dat ging niet door. Toen hebben Marcela en Daniel, zoals alleen Chilenen dat kunnen, iedereen last minute maar uitgenodigd om ook naar El Ingenio te komen. De gasten namen eten en drinken mee, dat weekend had ik zoveel vlees gegeten dat ik voorlopig geen vlees meer kon zien! Ook heb ik geholpen met fikkie stoken, zowel buiten als in het kacheltje in het huisje en heb ik mogen schieten met een echt geweer :D (niet op de hondjes, op een foto van een vrouw, van wie ik vermoed dat ze een politicus is)

De week erna had ik weer gewoon college. Een dag regende het de hele dag en dan merk je dat Santiago toch minder ervaring heeft met regen dan Nederland: sommige straten leken wel rivieren, er was zoveel water! ik ben er ook meteen achter gekomen dat mijn schoenen niet bepaald waterdicht zijn...
Ook ben ik erachter gekomen dat ik met mijn OV-chipkaart hier kan betalen bij het printsysteem van de uni, wat wel handig is aangezien ik geen studentkaart heb van hier (en ik denk niet dat ik die een ga krijgen).
Zaterdag ben ik samen met Héctor, de zoon van Daniel, naar wat rockbandjes geweest. Héctor werkt in de muziekwereld als geluidsman en is een echte bekendheid! we hoefden niet in de rij te staan en we mochten zelfs naar de bandjes luisteren vanaf een balkonnetje, als echte vips! Ik heb ook iets chileens gegeten, Alfajor. Dit is een soort.. ik heb eigenlijk geen idee! Het was lekker en er zat chocolade in :) En niet zomaar chocolade, chocolade gemaakt zonder melk. Ook heb ik een cakeje gegeten, gemaakt zonder melk of eieren. Het verschil proef je niet, allemaal even lekker :)

Volgende week woensdag zou ik eigenlijk naar het concert van Papa Roach gaan met Héctor, maar dat is gecanceld omdat de zanger problemen heeft met zijn stem.. erg jammer :(

Ik heb gelukkig niet echt een gênante taalfout gemaakt :)

En nu nog wat laatste dingetjes die me op zijn gevallen:
- Andrea Borcelli zingt spaans in Chili, niet italiaans (wat ontzettend vreemd klinkt overigens)
- Popeye (die met de spinazie ;) ) : het is popeejuh, niet popaaaai
- Als het regent, is het een grote chaos
- Bruno, mijn hermano peludo, is volgens mij nog nooit op zijn buik geaaid, behalve door mij.. Elke keer als ie me ziet, gaat ie op zijn rug liggen omdat ie op zijn buik geaaid wil worden :)
- De chileense efficiëntie. Of beter, de chileense inefficiëntie.
- De wc's op de uni zijn zooo klein, echt niet gemaakt voor nederlanders..
- In Chili vindt iedereen me blond :) (in Nederland bestaat daar nog enige twijfel over)
- Lijntjesschriften kennen ze niet in Chili, alleen maar ruitjesschrfiten
- Waar ik nog steeds niet aan kan wennen is dat Chilenen veel aanrakeriger zijn dan Nederlanders en ze staan ook veel dichterbij dan ik gewend ben
- Het verkeer in Santiago is loco.. simplemente loco..
- Bij rockconcerten gaan ze niet echt pitten, maar meer ''vechten'' met elkaar, best vreemd om te zien..
- Metalliefhebbers houden niet van reggaeton :) Tijdens het concert zette iemand een klein stukje reggaeton op via de speakers en iedereen begon te fluiten en zn oren te bedekken
- Na de regen ligt er meer sneeuw op de bergen, super mooi :)
- Bruno is een dief door zijn dieet. Zo heeft hij bijvoorbeeld al brood en soep gestolen. Ik kan zelfs de deur van mijn badkamer niet open laten staan omdat ie ander het wcpapier op gaat eten!
- De chileense punctualiteit is anders dan de nederlandse punctualiteit. Als de les om 10.00 begint, is de laatste tussen 10.30-10.45 pas binnen en de docent zegt er niks van! Meestal ben ik er zelf een kwartier te vroeg, en dan ben ik meestal ook de eerste die er is...
- Straathondjes. Heel veel straathondjes.
- Ga niet op de armleuning van een stoel zitten, tenzij je de hele avond pijn aan je kont wilt hebben
- was geen kleren als de zon niet schijnt. Er is hier geen droger en alles moet buiten drogen. Dat is opzich geen probleem, maar wel vervelend als je kei veel hebt moeten wassen en je moet alles in huis drogen omdat de zon buiten niet schijnt
- Chilenen doen niet aan tijd of plannen, ze zijn heel spontaan. Nog iets waar ik erg aan moet wennen :)
- Door de ondergaande zon worden de bergen roze !

Nou, dat waren weer twee leuke, drukke weekjes :) Ik ben benieuwd wat ik nog meer mee ga maken!

  • 12 Augustus 2013 - 08:45

    Pappie:

    Mooie verhaal en belevenissen (:

  • 12 Augustus 2013 - 11:18

    Mama:

    ha kim. het gaat goed met je daar en je hebt het goed naar je zin. dat merk je aan alles.
    ik kijk al weer uit naar je volgende verhaal.
    xxxx mama

  • 12 Augustus 2013 - 11:22

    Mama:

    ha kim.
    wat een leuke fotoos heb je er op gezet. je geniet daar overal van.
    xxxxx mama

  • 12 Augustus 2013 - 11:32

    Dorothee:

    Hoi KIm, wat een geweldig verhaal en belevenissen weer. Geweldig om te lezen en je te volgen. Geniet er van en jij ook, dat kan je wel lezen. Heerlijk. Groetjes van ons.

  • 12 Augustus 2013 - 11:32

    Dorothee:

    Hoi KIm, wat een geweldig verhaal en belevenissen weer. Geweldig om te lezen en je te volgen. Geniet er van en jij ook, dat kan je wel lezen. Heerlijk. Groetjes van ons.

  • 12 Augustus 2013 - 15:39

    Oma:

    ha kim
    alles is goed met mij. ik vindt het leuk dat ik dat mag doen van jullie moeder.
    kim dat is voor de eerste keer dat oma dit gedaan heeft.
    heel veel groetjes van oma

  • 12 Augustus 2013 - 16:13

    Riny:

    Hoi Kim,leuk verslag heb je weer gemaakt!
    De heerlijke alfajor wordt gemaakt met chocolade en manjar,manjar is in NL wel te koop maar ik vond hem daar mierzoet.
    Je begint aardig in te burgeren en wat de was betreft ga je over ongeveer een maandje naar betere tijden.
    Dat Chilenen alle Engelse woorden op zijn Spaans uitspreken vind ik na 5 jaar nog steeds vreemd,dat Engels is sowieso een struikelblok hier.
    Je zult trouwens de komende weken je ogen uitkijken want dan maakt Chili zich op voor de septemberfeesten:
    veel vlaggen en traditionele kleding,zoek maar een mooie jurk uit om de cueca te dansen!
    Ik kijk weer uit naar je volgende verslag,geniet ervan,groetjes ook van Angel,Riny.

  • 13 Augustus 2013 - 03:04

    Sandra Kallen:

    Ha Kim,

    Wat ben jij een leuke schrijfster, een genot om te lezen en wat een stoere meid !!!!Geniet nog maar lekker daar...

    Groetjes sandra ( collega van mam)

  • 13 Augustus 2013 - 20:01

    Nicole Belt:

    Hoi Meis. Wat een leuke verhalen heb je tot nu toe geschreven. Als ik het zo lees zie ik het een beetje voor me hoe je daar zo door de stad en de universiteit loopt. Als lange blonde hollandse. Ik vindt het heel stoer van je. De foto's zien er ook mooi uit. Wat een lief hondje heb je geadopteerd. En dan met dat geweer, we moeten uit kijken als je weer terug bent.
    Geniet van alles en ik verheug me op je volgende verhaal.
    Groetjes Nicole

  • 13 Augustus 2013 - 21:27

    Kim Kuijpers:

    Bedankt voor de leuke reacties allemaal :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kim

Actief sinds 25 Juni 2013
Verslag gelezen: 537
Totaal aantal bezoekers 15344

Voorgaande reizen:

17 April 2016 - 22 Juli 2016

Costa Rica

22 Juli 2013 - 01 December 2014

Santiago de Chile

Landen bezocht: