De laatste loodjes! - Reisverslag uit Santiago de Chile, Chili van Kim Kuijpers - WaarBenJij.nu De laatste loodjes! - Reisverslag uit Santiago de Chile, Chili van Kim Kuijpers - WaarBenJij.nu

De laatste loodjes!

Blijf op de hoogte en volg Kim

18 November 2013 | Chili, Santiago de Chile

De tijd vliegt als je het naar je zin hebt! Het collegejaar is hier inmiddels alweer bijna afgelopen (nog maar 1 weekje!) en daarna komen Yuri, papa en mama mij opzoeken in Chili, ik heb daar nu al zin in!

Maar eerst maar even een update van mijn chileense leventje :)

Ik ben naar het Parque de la Paz geweest, vroeger bekent als Villa Grimaldi. Hier werden tijdens de dictatuur van Pinochet mensen gemarteld, vermoord en gevangen gezet, heel indrukwekkend. Op het terrein zelf was niet veel te zien, er is veel verwoest tijdens de aardbeving van een paar jaar geleden, maar dat geeft niet, de verhalen zeggen genoeg. Er waren ook spullen van mensen die vermoord zijn op die plek. Het mooiste was misschien wel een brief van een gevangene aan zijn moeder, echt ontzettend ontroerend! Ook was er een replica van een cel: 1 meter bij 1 meter, geen ramen, slechts een rond gaatje in de deur voor een beetje licht.. En dit was niet voor 1 persoon, maar voor 5 personen.. Aangezien we met een grote groep waren, hebben we meteen even uitgeprobeerd hoe dat is met 5 personen, nou, niet echt een pretje.. Het park is wel echt een aanrader als je meer wilt weten over de dictatuur!

Ook ben ik naar El Ingenio geweest, daar hebben Marcela en Daniel een vakantiehuisje. De laatste keer dat ik daar was was het winter, en nu in de zomer ziet het er veel mooier uit moet bloeiende bomen en planten! Twee nichten van Marcela en hun partners waren er ook en we hebben lekker spaghetti gemaakt. Wat wel een beetje jammer was, was dat de glazen deksel van de pan stuk ging en er wat glas in de pastasaus viel.. Dat werd goed kauwen tijdens het eten!
Daarna zijn we naar de rivier gewandeld (geen idee hoe die heet!), super mooi de chileense natuur :)

Ik ben er achter gekomen dat het in Chili helemaal niet zo moeilijk is om vrienden te maken! Met wat vrienden die geschiedenis studeren ben ik wat gaan drinken en daar kwamen we een paar chileense meiden tegen die Spaans (jazeker, in Chili!) studeren. Ik ben meteen tot nieuwe vriendin gebombardeerd, hahaha :)

Verder ben ik nog twee keer naar het park geweest met Nico, een chileense vriend. Niks lekkerder dan in het zonnetje met een biertje in het park te relaxen :) (al is het zonnetje bij 34 graden toch niet zo super geweldig)

Gisteren waren verkiezingen, heel Chili mocht stemmen! Ik heb er verder niet veel van meegekregen, maar Michelle Bachelet heeft gewonnen. Zij was al eerder president en volgens mij is ze niet heel populair onder studenten ;)

De laatste twee weken van het semester zijn begonnen en dat betekent examens! Gelukkig heb je in Chili iets wat ''eximir'' heet. Als je een bepaald gemiddelde hebt voordat de tentamens beginnen, hoef je voor dat vak het tentamen niet te maken. Dit betekent voor mij dat ik maar twee tentamens heb, een hele verademing als je bedenkt dat ik gewend ben er 10 te maken in Nijmegen! Al zijn de tentamens hier toch wel wat groter dan in Nijmegen, dus ik moet alsnog behoorlijk wat studeren.. maar gelukkig heb ik er wel alle tijd voor :)

Wat me nu is opgevallen aan Chilenen is dat ze het ge-wel-dig vinden mij typisch chileense scheldwoorden te leren. Het enige nadeel is dat als ik ze gebruik, ze altijd moeten lachen :P

Dit was het weer, tot de volgende keer!
Ciao!

  • 18 November 2013 - 19:21

    Mama:

    ha kim.
    fijn om weer wat van je te lezen.
    heel veel succes met je tentamens.
    we zijn de dagen al aan het aftellen dat we je kunnen knuffelen.
    geniet nog maar van de zon daar. hier word het steeds kouder.

    kusjes mama

  • 18 November 2013 - 19:22

    Kim Kuijpers:

    Ik ben ook al aan het aftellen, het wordt fantastisch als jullie hier zijn!

  • 18 November 2013 - 19:42

    Frans-Jan:

    Hallo Kim, als jullie beide blijven aftellen blijft er niets meer over...
    Bedankt voor de kaart, postzegels waren wel verdwenen zat een eenvoudig stickertje op.
    Succes met de laatste examens, geniet van de welverdiende vakantie.
    Groetjes Frans-Jan

  • 18 November 2013 - 19:43

    Kim Kuijpers:

    Graag gedaan Frans-Jan!
    Ja, ze hadden geen postzegels meer op het postkantoor, mafkezen...

  • 18 November 2013 - 21:48

    Riny:

    Hoi Kim,wat vliegt de tijd,ik dacht dat je nog tot januari moest studeren,fijn dat je gasten nu bijna komen!Ik hoop dat we nog wat mee mogen reizen met jullie via Facebook.
    Postzegeltip:bij Correos op Plaza de Armas is links bij de ingang een afdeling filatelie,die hebben hele leuke zegels voor evt. verzamelaars in NL.,ze hebben ook heel veel geduld..
    Veel plezier en succes met de laatste loodjes,groetjes!

  • 18 November 2013 - 21:52

    Kim Kuijpers:

    Bedankt voor de tip Riny, ik zal er eens gaan kijken!

    ik blijf nog tot halverwege januari in Chili, maar vanaf 16 december betekent dat rondreizen en vakantie :) Ik zal zeker de fotoos van de vakantie op Facebook zetten!

  • 19 November 2013 - 17:33

    Vera Kleinstra:

    Hee Kimmie! :D
    Super leuk verslag weer! Lijkt me inderdaad erg indrukwekkend dat park (heb je foto's gezien op facebook). En wauw, nog maar een week?! Super raar! Heel veel succes met je tentamens alvast! xxx

  • 20 November 2013 - 13:24

    Rita:

    Hoi Kim
    Je kaart is aangekomen dank je wel.
    Wat goed van je dat je zo'n goede punten haalt ,en fijn dat je dan niet zoveel examens hoeft te maken.
    Succes met de laatste loodjes
    En nog een fijne vakantie samen met Juri en jullie papa en mama.

    Groetjes Rita

  • 22 November 2013 - 15:18

    Kim Kuijpers:

    Fijn dat de kaart is aangekomen! Het blijkt dat de post van Chili naar Nederland toch wat effectiever werkt dan van Nederland naar Chili.

    Dankjewel, dat gaat zeker goed komen!

  • 27 December 2013 - 10:15

    Nicole Belt:

    Hoi Meis. Net pas dit verslag gelezen. Sorry een beetje laat maar het is erg druk geweest hier . Je schrijft hier dat je ouders komen . ondertussen zitten die alweer in Argentinië. Ik hoop dat jullie van elkaar genoten hebben maar dat zal wel. Als ze weer in Ned. zijn ga ik gauw eens bij je moeder op de koffie dan hoor ik alles uit de eerste hand. Geniet nog even van al het moois.
    Groetjes Nicole

  • 29 December 2013 - 18:01

    Kim:

    Dat geeft niet hoor Nicole! Kom inderdaad maar een keer langs, halverwege januari ben ik weer thuis en heb ik nog geen lessen :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kim

Actief sinds 25 Juni 2013
Verslag gelezen: 1869
Totaal aantal bezoekers 15343

Voorgaande reizen:

17 April 2016 - 22 Juli 2016

Costa Rica

22 Juli 2013 - 01 December 2014

Santiago de Chile

Landen bezocht: