¡Todos quieren una familia chilena! - Reisverslag uit Santiago de Chile, Chili van Kim Kuijpers - WaarBenJij.nu ¡Todos quieren una familia chilena! - Reisverslag uit Santiago de Chile, Chili van Kim Kuijpers - WaarBenJij.nu

¡Todos quieren una familia chilena!

Blijf op de hoogte en volg Kim

29 Juli 2013 | Chili, Santiago de Chile

Nou, de eerste week zit er al weer op! Het was een leuke, leerzame interessante week, waarin ik niet eens zo heel veel blunders heb begaan :) Vanaf morgen moet ik weer aan de bak, dan beginnen mijn colleges alweer!

Dinsdag 23 juli kwam ik aan in Santiago, maar dat ging niet helemaal soepeltjes. Mijn Chileense moeder, Marcela, zou mij op halen op het vliegveld en klaar staan met een bordje, maar zij verwachtte een andere Kim. Kim Kuijpers is geen unieke naam in Nederland en ze had de verkeerde Kim toegevoegd op Facebook, een Kim die totaal niet op mij lijkt. Uiteindelijk hebben we elkaar gelukkig gevonden! Marcela en haar man, Daniel, zijn echt super lief voor me, super zorgzaam, het voelt gewoon als familie! Ze hebben ook een hond, Bruno. Een super lief beest! Iedereen zou een Chileense familie moeten hebben :)

Woensdag had ik meteen al een afspraak op de universiteit om kennis te maken met de vrouw die buitenlandse studenten begeleid en om wat meer over de universiteit en Santiago te weten te komen. Javiera en Rodrigo, Chileense vrienden die ik in Nijmegen heb ontmoet, hebben me naar de universiteit gebracht en na mijn afspraak zijn we naar la Plaza de Armas, een bekend plein in Santiago, en la Moneda, het presidentieel paleis, geweest. op de Plaza de Armas hebben we een typisch Chileens drankje (of hapje, ben er nog niet helemaal uit wat het precies was) gedronken, moto con huesillo. Lekker!

Donderdag moest ik weer terug naar de universiteit, de administratie werkt daar iets minder effectief dan in Nijmegen ;) Aangezien ik vakken wil volgen van twee verschillende faculteiten, moet ik met de coordinadoras van beiden een afspraak maken om mijn rooster op te halen. Een beetje omslachtig, en het werkt ook niet echt goed, ik weet nu van twee vakken nog steeds niet mijn rooster terwijl morgen het tweede semester (dat is omgedraaid in Zuid Amerika omdat het hier winter is) al begint! Ik ga vier vakken volgen als het goed is: Mundo Indígena: tensiones contemporánea, Sociedades Indígenas en América Latina, Prehistoria de América Latina I en Historia Colonial de América Latina.
Voor ik naar de universiteit ging, heb ik nog met Maaike, een vriendin uit Nijmegen die ook een half jaar in Santiago studeert, een beetje de stad verkend. We zijn naar el Cerro Santa Lucía geweest, een soort berg met een kasteeltje erop, waar je een prachtig uitzicht over Santiago hebt! Ook waren er kolibries :)

Vrijdagavond ben ik nog wat gaan drinken met Javiera en twee van haar vriendinnen. Een pitcher bier voor nog geen €5! Ook heb ik weer iets typisch Chileens gegeten, wat erg populair is bij het uitgaan. Ik weet niet meer hoe het heet, maar het waren frietjes met erbovenop vlees en ei. Super lekker, dat wel!

Zaterdagavond kwam de zoon van Daniel, Hector, hier eten. Het was super gezellig! Hector heeft een studio en houdt van allerlei soorten muziek. Hij wil zelfs met me mee naar het concert van Papa Roach, een van mij favoriete bandjes, hier in Santiago! 's Avonds zijn we nog wat rond gaan rijden door het rijkere deel van Santiago. Het verschil tussen arm en rijk is hier zo groot, het is echt onvoorstelbaar. Eerder deze week ben ik met Marcela een looprekje gaan brengen naar een oude vrouw die haar heup gebroken had. Zij woonde in een erg arme wijk en zelf was ze ook best arm. Als je dat dan vergelijkt met de huizen van de rijken, dan weet je niet wat je overkomt. Het lijkt wel of het twee verschillende steden zijn!

Gelukkig heb ik niet zoveel taalblunders gemaakt, maar twee die interessant zijn!
1) Ik heb gezegd dat mijn moeder 500 wordt in plaats van 50... Nou mama, je ziet er in ieder geval goed uit voor je leeftijd!
2) Als je het warm hebt, moet je niet zeggen ''estoy caliente'', dan zeg je eigenlijk dat je geil bent.. oeps!

En nu nog even een opsomming van de dingen die me het meest zijn opgevallen.
- Je kunt de gevangenis indraaien als je geen kaartje koopt in de bus
- Iedereen is super klein (of ik ben super groot)
- KOUD! De temperatuurverschillen hier zijn enorm, zo kan het 's ochtends 2 graden zijn, 's middags 20 met zon, en 's avonds weer 2 graden. Ook hebben maar weinig mensen centrale verwarming, omdat dat erg duur is. Hier was ik niet echt op berekend, dus heb hier nog snel even wat truien moeten kopen
- Je moet overal en altijd super alert zijn op zakkenrollers en dieven
- Chilenen zijn super lief!
- In de supermarkt helpen studenten je met het inpakken van je boodschappen, die je daarna wat geld mag geven
- Iedereen lijkt wel een hond te hebben
- Hondjes dragen kleertjes, zelfs sommige zwerfhonden
- De NS weet niet wat drukte is tijdens de spits. Gewoon niet.
- Kolibries!
- De paspoppen hier hebben grotere borsten en een vollere kont dan in Nederland
- De universiteit heeft geen printers. Waarschijnlijk wel wifi.

Wat me nog het meest heeft verbaasd is de enorme kloof tussen arm en rijk, een lage en hoge sociale klasse. Ook al is dit een minder leuk aspect van Chili, toch ben ik blij dat Marcela me ook de armoede van Santiago heeft laten zien. Ook al is Chili een van de meest welvarende landen van Zuid Amerika, er valt nog genoeg te verbeteren.

  • 29 Juli 2013 - 03:59

    Kim Kuijpers:

    De fotoos komen nog!

  • 29 Juli 2013 - 04:29

    Kevin:

    Leuk verhaal! Over die geweldige familie kan ik alleen maar instemmen :) Die heerlijke friet/vleesspecialiteit die je op hebt is de chorrillana. En over taalblunders, zoals ik de eerste week heb geleerd: zeg nooit "coger un autobus" of " tal vez vengamos manana" ;) Veel succes op de uni!

  • 29 Juli 2013 - 10:29

    Yuri:

    Zo zo, voor de eerste week weet je toch al best veel leuks op papier te zetten! :-D geweldig dat je het zo naar je zin hebt Kim, ik hoop dat het de komende maanden even leuk blijft :-) Succes met je eerste week op de uni deze week! Ben benieuwd naar je rooster..

    Je vriendje

  • 29 Juli 2013 - 11:50

    Mama:

    ha kim.
    je hebt een leuk verhaal geschreven. ook mooie foto's, nu kunnen we zien hoe je kamer en badkamer er uit zien. ook het uitzicht is mooi. geniet er van en veel succes op je eerste dag op de uni!!!.
    knuf en dikke kus. mama

  • 29 Juli 2013 - 13:56

    Dorothee:

    hoi die Kim, wat een leuke belevenissen zeg, en wij hebben hier in een deuk gelegen om je taalblunders, je bent een echte grapjurk. Succes met je studie en kijk nu al uit naar je volgende verhaal. Groetjes Dorothee en familie.

  • 29 Juli 2013 - 18:34

    Riny:

    Hoi Kim,
    wat heb je een leuk verslag gemaakt,heel herkenbaar!Wel goed dat je ook de arme kant van Chili hebt leren kennen,en je bent alvast klaar voor de zomer con mucho calor...
    Je hebt ook al kennis gemaakt met de Chileense"Efficientie",je moet zelf steeds alert blijven en achter de dingen aangaan want de Chilenen zijn heel vriendelijk en behulpzaam maar ze zijn niet van de voorlichting en er wordt niet gepamperd zoals in NL maar dat went snel denk ik.
    Fijn dat je in zo'n leuke familie terecht bent gekomen!
    En die paspoppen hebben niks te maken met de realiteit,maar ook hier is de siliconenkermis populair.
    Ik ben nu al benieuwd naar je volgende verslag,veel succes op de uni en geniet intussen van mooi Chili en Santiago,groetjes van ons,Riny.

  • 30 Juli 2013 - 00:35

    Kim Kuijpers:

    bedankt voor de reacties allemaal :)

  • 31 Juli 2013 - 05:10

    Carin (collega Van Je Moeder):

    Hoi Kim,

    Via je trotse moeder blijven we op de hoogte.
    Ik vind het erg leuk om je blog te lezen en je prachtige foto's te bewonderen.
    Blijf het vooral volhouden zodat we hier gezellig kunnen meegenieten.

    Groetjes Carin .

  • 31 Juli 2013 - 20:35

    Frans-Jan:

    Leuk verslag Kim, en leuke foto's. In de eerste serie lijkt het wel of elk apparaat in huis zijn eigen elektrische aansluiting naar buiten heeft. Wat een wirwar van kabels.
    Blijf genieten en je verbazen

    Groeten Frans-Jan

  • 07 Augustus 2013 - 05:30

    Carin (collega Moeder):

    Hoi Kim,

    Hier een tip (die je misschien al gedaan hebt),
    Teun zit in San Jose en die kreeg het advies om zich te melden bij de Nederlandse ambassade zodat ze hem daar kunnen registreren.
    Zodat ze hem op tijd kunnen informeren indien nodig.
    Zowel voor leuke als minder leuke dingen.
    Jongens die met koninginnedag stage liepen in San Jose werden op de ambassade uitgenodigd om daar koninginnedag te vieren.
    Misschien komen Max en Alex wel op bezoek in Santiago en mag jij met hen een borreltje drinken......
    Niks mis mee toch?
    Fijne tijd nog.

    Groetjes Carin.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kim

Actief sinds 25 Juni 2013
Verslag gelezen: 698
Totaal aantal bezoekers 15348

Voorgaande reizen:

17 April 2016 - 22 Juli 2016

Costa Rica

22 Juli 2013 - 01 December 2014

Santiago de Chile

Landen bezocht: